Monday, August 01, 2011

Ihya' Ramadhan

PENGENALAN

Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia lagi penuh keberkatan.Allah mengurniakan pahala yang berlipat kali ganda dan mereka yang melakukan ibadat dalam bulan ini akan mempunyai yang besar.

2- AMALAN- AMALAN

1. Memperbanyakkan niat atau azam untuk melakukan amalan yang baik sepanjang hari “Selagimana anda berniat sesuatu yang baik, maka anda dalam keadaan yang baik.”

Daripada Abu Hurairah: “Apabila seseorang hambaKu menyebut-nyebut untuk melakukan kebaikan, maka Aku akan tulis untuknya pahala kebaikan.” (Muslim)

2. Memelihara sembahyang lima waktu di masjid terutamanya Isya` dan Subuh “Barangsiapa menunaikan sembahyang Isya` secara berjamaah, maka dia seolah-olah menghidupkan separuh malam. Dan barangsiapa menunaikan sembahyang Subuh secara berjamaah, maka dia seolah-olah sembahyang malam seluruhnya.” (Riwayat Muslim)

3. Membaca zikir pagi dan petang

Allah berfirman: “Dan ucapkan pujian dengan kemuliaan Tuhanmu sebelum terbitnya matahari dan sebelum terbenamnya.” (Taha: 13)

4. Tilawah al Quran; minima satu juzuk

Ibnu Abbas berkata: “Malaikat Jibrail menemui Rasulullah SAW setiap malam di bulan Ramadhan untuk tadarus al Quran dengannya.”

5. Sembahyang Terawih

“Barangsiapa yang menghidupkan malam Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaranNya, maka akan diampunkan baginya segala dosanya yang terdahulu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Barangsiapa yang menunaikan sembahyang bersama imam sehingga dia selesai, maka ditulis baginya pahala menghidupkan malam keseluruhannya.” (at Tarmizi)

6. Sibukkan dengan berzikir sepanjang hari

“Perkataan yang paling disukai oleh Allah ada EMPAT: Subhanallah, Alhamdulillah dan La Ilaha ila Allah dan Allahu Akbar; tak kira mana satu yang kamu mulakan.” (Riwayat Muslim)

“Barangsiapa berselawat ke atasku, maka Allah akan berselawat sepuluh kali ke atasnya.” (Riwayat Muslim)

7. Menjaga amalan sunat

Sunat Rawatib

Sembahyang witir

Sembahyang Dhuha

Sembahyang Tahajjud

Sembahyang sunat wudhu`

8. Mengubah sesuatu kebiasaan sebagai ibadah dengan cara niat

Adat + Niat yang baik = IBADAH

9. Melazimi doa yang ma`thur dalam setiap keadaan

Daripada Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW mengingati Allah dalam setiap keadaan.” (Riwayat Muslim)

10. Mengambil peluang-peluang kebaikan

“Menjadikan masyarakat sebagai mihrab untuk melakukan ubudiyah kepada Allah.”

Senyum, iringi jenazah, membuang sesuatu yang menyakiti di jalanan, mengucapkan salam, menziarahi orang sakit dan lain-lain lagi…

11. Memberi makan orang berbuka

“Barangsiapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya pahala orang yang berpuasa itu tanpa berkurangan walau sedikitpun.” (Riwayat at Tarmizi)

12. Muhasabah Diri

13. Menghadiri majlis orang yang baik

“Wajiblah kecintaanKu buat mereka yang duduk keranaKu…” (Imam Malik di dalam Kitab al Muwatto`.”

14. Memberi khidmat kepada masyarakat

“Sebaik-baik manusia adalah yang paling memberi manfaat kepada manusia.” (Sahih al Jami`)

15. Berdakwah

“Barangsiapa menyeru orang lain kepada hidayah, maka baginya pahala seumpama orang yang menurti seruannya itu tanpa berkurangan walaupun sedikit.” (Riwayat Muslim)

16. Memperbanyakkan doa

“TIGA doa yang paling mustajab: Dao orang yang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang bermusafir.” (Riwayat at Tarmzizi)

Ketika berbuka, Ketika sahur, Antara azan dan iqamah dan Sewaktu mengkhatamkan al Quran Mulakan harian Ramadhan anda dengan doa ini:

“Ya Allah, aku memohon kebaikan pada hari ini (sama ada) kemenangannya, cahayanya, barakahnya dan petunjuknya. Dan aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang ada pada hari ini dan apa sahaja kejahatan sesudahnya.” (Riwayat Abu Daud)

17.Merasai ganjaran pahala setiap kali melakukan ketaatan

Perasaan sebegini akan mendorong untuk kita lebih bersungguh-sungguh melakukan ketaatan dan menjauhi kemaksiatan.

18.Memelihara Wudhu'

“Dan seseorang itu TIDAk memelihara wudhu`, melainkan orang yang beriman.” (Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

19.Elak dari berkata perkataan yang tidak mendatangkan manfaat

Rasulullah SAW bersabda: “Setiap perkataan anak Adam akan menjadi dosa kepadanya melainkan menyuruh orang melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan juga berzikir mengingati Allah.” (Riwayat at Tarmizi)

Bahkan fuqaha` telah menyebut bahawa makruh bagi orang yang berpuasa bercakap-cakap perkara yang tidak bermanfaat

20. Berdoa ketika berbuka

“Ya Allah, keranaMu aku berpuasa, denganMu aku beriman, dan dengan rezkiMu aku berbuka dengan rahmatMu Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.” (Riwayat Abu Daud dan at Tarmizi)

21.Menyegerakan berbuka apabila diyakini masuk waktu dan berbuka dengan tamar. Rasulullah SAW bersabda: “Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selagi ia menyegerakan berbuka.” (Riwayat Malik di dalam kitab al Muwatto`)

Rasulullah SAW berbuka dengan tamar basah sebelum baginda menunaikan sembahyang maghrib. Jika tiada maka dengan tamar kering. Dan jika tiada, maka dengan air.” (Riwayat Abu Daud dan at Tarmizi)

22.Memberi makan

“Dalam kitab Bukhari dan Muslim disebutkan bahawa Rasulullah SAW adalah merupakan orang yang paling pemurah. Dan baginda lebih pemurah di bulan Ramadhan.”

23.Eksploitasi waktu-waktu perdana

Selepas sembahyang Subuh: Gunakan waktu ini untuk berzikir, membaca al Quran dan berdoa.

- 2/3 Malam: Banyakkan berdoa dan memohon ampun kepada Allah·

- Antara azan dan iqamah: “Mohon keampunan dan kesejahteraan di dalam urusan agama, dunia dan juga akhirat.” (at Tarmizi)

24.Bersedekah walaupun sedikit

Termasuk dalam tujuh golongan yang akan mendapat perlindungan Allah di hari akhirat nanti adalah mereka yang bersedekah lalu menyembunyikannya dari pengetahuan orang lain hinggakan tangan kirinya tidak tahu apa yang dilakukan oleh tangan kananya.” (Muttafaq Alaih)

Sebahagian generasi Salafussoleh akan menutup harinya dengan bersedekah sebagai lambang kesyukuran terhadap Allah kerana dapat menyempurnakan hariannya dengan kebaikan.

25.Duduk di masjid jika ada kelapangan

Sama ada untuk mendengar nasihat agama, beriktikaf ataupun melakukan ketaatan yang lain.

26.Membaca buku-buku agama

Terutama buku-buku nasihat yang menyentuh soal hati.

27.Mendengar kaset-kaset berunsur Islam (nasihat agama atau tilawah)

28.Hidupkan antara Maghrib dan Isya` dengan amalan

Hidupkan dengan amalan seperti sembahyang sunat, berzikir dan berdoa disamping menjadikan kita lebih bersedia untuk mengerjakan sembahyang Isya dan Terawih

29. Sentiasa mengingati Akhirat dan balasannya

Sentiasa membayangkan kematian dan sakitnya. Membayangkan kubur dan azabnya, hari kebangkitan dan pembalasan syurga dan azabnya.

30.Bersyukur kepada Allah dan memujiNya di atas nikmat menyempurnakan puasa

Imam Nawawi berkata: Disunatkan kita mengucapkan pujian kepada Allah setiap kali kita memperolehi nikmat atau selamat dari mara bencana. Tidak kira sama ada ia berlaku kepada diri kita sendiri mahupun orang lain. Apakah ada nikmat yang lebih agung dari nikmat dapat menyempurnakan puasa sehari dalam bulan Ramadhan dengan sempurna dan mudah?

Inilah detik-detik yang dilalui oleh seorang Muslim yang tahu nilai kedatangan Ramadhan dalam hidupnya!


3. KEISTIMEWAAN

Sabda Rasulullah,”bulan rejab adalah bulan Allah dan bulan syaaban adalah bulanku dan ramadhan adalah bulan umatku”.

Bulan ramadhan adalah bulan umat Nabi Muhammad dan terdapat banyak fadilat serta keistimewaan yang dikurniaka n oleh Allah kepada hambanya.

bulan diterima taubat

bulan diberi rahmat

bulan diberi keberkatan

bulan diampunkan dosa lalu

bulan diberi ganjaran pahala berlipat ganda

Satu riwayat menyebut bahawa ada seorang lelaki tidak melakukan solat tetapi apabila masuk bulan ramadhan dia membersihka diri dengan pakaian cantik melakukan solat dan mengqada’kan puasa yang ditinggalkan, maka ditanya kepadanya mengapa kamu berbuat demikian? Maka dia berkata bulan ini bulan menerima taubat,bulan rahmat dan keberkatan. Apabila dia meninggal dunia, maka dia telah diampunkan dosanya oleh Allah kerana menghormati keagungan bulan ramadhan.

Riwayat Anas bin Malik sabda Rasulullah “ sesiapa yang berbuat baik kepada ibubapa dalam bulan ramadhan ia akan mendapat rahmat dari Allah dan dimasukkan ke syurga”.

Seseorang perempuan yang mohon kepada suaminya untuk melakukan ibadat kepada Allah pada bulan ramadhan dan dia akan menerima ganjaran sebagaimana ganjaran yang telah diberi kepada Siti Mariam dan Aishah.

4- PENUTUP

Ingatlah,sedarlah bahawa hidup,umuryang terbatas berwaspadalah dalam menghadapi kehidupan,Allah menjadikan manusia dengan penuh manfaat.Janganlah menjadi sampah masyarakat yang tidak diredahai Allah. Semoga kita menjadi hamba yang mulia disisi Allah. Seseorang yang hatinya takut kepada Allah,mereka tidak melakukan dosa bahkan mengamalkan perkara baik dan mengunakan kesempatan di bulan Ramdhan

.

No comments: