Tuesday, July 26, 2011

Jaulah Tarbawiyyah


Alhamdulillah segala puji-pujian selayaknya untuk Rabbul 'Alamin, selawat dan salam untuk Rasul tercinta, Nabi Muhammad SAW, ahli keluarganya dan para sahabatnya.

Alhamdulillah dengan izin Allah juga, dapatlah mengikuti jaulah ke Yayasan Al-Jenderami bagi sama-sama menyambut Hol Saidatina Khadijah r.a yang terletak di Jenderam Hilir, Dengkil Selangor bersama dengan muslimat Mersing pada 24hb Julai baru-baru ini .Rombongan kami bertolak seawal jam 6.30pagi dan selamat sampai pada jam 12.30 tengahari.

Sambutan Hol Saidatina Khadijah r.a bermula seawal jam 2.30 petang dengan bacaan manakib oleh pelajar Madrasah Nafisah Lilbanat beserta dengan qasidah yang cukup menyentuh nubari ini.Tidak terasa butir-butir jernih terbit dari kolam airmata ini apabila mengimbau kembali kehidupan Saidatina Khadijah r.a dalam mempertahankan Islam bersama baginda ar Rasul.Sungguh besar jasa dan pengorbananmu ya Khadijah!Engakaulah suri tauladan yang patut menjadi ikon kepada muslimah zaman ini..

Majlis diteruskan lagi dengan tausiyyah daripada as Syeikh Abd Razak Al Misri dan disambung semula dengan bacaan yasin dan tahlil.Pada sebelah malamnya, kami mendengar tazkirah daripada Habib Kazim b Ja'far as Segaff Hadramaut, Yaman, Habib Omar Abd Rahman al Jiffry,Madinah al Munawwarah dan al Mukarram Habib Hasan Muhammad al Attas dengan diiringi bacaan qasidah, maulid dan ratib al Attas.

Terasa tidak sedar masa berlalu begitu pantas, sudah tiba masanya kami meninggalkan bumi al Jenderami.Insya Allah, akan bertandang lagi untuk menyuci nubari...

No comments: