Monday, May 10, 2010

To Sharpen...



Bismillah walhamdulillah, segala puji selayaknya untuk Rabbul 'Alamin yang sentiasa mencurahkan rahmat dan kasih sayangNya kepada hamba yang sentiasa mengharap akan redhaNya.

Dalam melunas bebanan amanah, kadang-kadang diri lelah dalam safar kehidupan lantas diri perlukan sesuatu untuk menjadi injeksi nubari..Alhamdulillah, akhirya bertemu dengan sesuatu yang mampu memberi suntikan baru dalam memuhasabah diri dan mengemudi hati dan nafsi.

Benarlah seperti wahyu pertama yang diturunkan kepada Baginda Nabi Junjungan, nabi Muhammad SAW, bacalah..hanya dengan membaca kita dapat mencerna ilmu..Buku yang dibaca kali ini benar-benar memberikan satu pengalaman baru yang mungkin tak ditemui di dalam buku-buku yang lain.

Alhamdulillah, rasa bertuah dapat membaca kedua-dua buku ini, rujukan untuk kemudi rumahtangga dan mentarbiyah diri.Jazakallah khair buat akhi yang sudi meminjamkan buku ini dan bersusah payah mengirimkan buku ini buat bacaan bersama(credit for u)

Buku Murabbi Cinta karya Ustaz hasrizal kali ini adalah lanjutan daripada buku Aku Terima Nikahnya dan Bercinta Hingga ke Syurga.Buku ini masih mengekalkan gaya santai dan pendekatan bercerita yang disulami rencah kehidupan realiti di alam rumahtangga.Pendekatan psikologi yang penuh hikmah dikongsi bersama pembaca dalam mencipta cerita di dalam dunia sendiri.

Buku ini juga mengajak kita untuk kembali kepada fitrah penciptaan cinta yang cukup suci.Ke manakah dan bagaimanakah kita seharusnya meletakkan nikmat cinta ini selayaknya?Sudah tentu kita perlukan 'murabbi' untuk memandu ke arah itu!

Buku Secangkir Teh Pengubat Letih pula adalah naskhah yang merakamkan catatan kembara Abu Saif di bumi khilafah Othmaniyyah, pada mengenal hati budi kenalan dan teman, yang sudah lama berkongsi persaudaraan atau yang disapa di pinggir jalanan.

Semua itu adalah cara Allah mendidik untuk melihat Islam dengan penuh yakin bahawa sehitam mana pun gelapnya malam, sentiasa ada kunang-kunang meminjamkan cahaya, bekal menanti sirnanya gelita, hingga terbit fajar janjiNya..

Terasa diri benar-benar mengembara bersama-sama penulis ke seluruh pelusuk Turki!

No comments: