Wednesday, December 09, 2009

Jom Baca Novel -Manikam Kalbu-Faisal Tehrani



Alhamdulillah, satu lagi buku yang berjaya ana khatami.Sebuah novel humor megenai busana melayu.Penulis mengajak kita untuk memahami betapa sains itu proses sementara seni adalah hasilnya.

Novel ini mengisahkan tentang satu-satunya pelajar lelaki yang mengikuti kelas jahitan dan fesyen di sebuah sekolah teknik..Ziryab Za'im seorang pelajar yang sangat berbakat kerana neneknya juga adalah jurubusana istana pada suatu ketika dahulu.

Cinta Ziryab mendalam sekali.Cintanya terhadap kegemilangan Melayu dalam dunia fesyen dan busana.Makna dan falsafah Melayu tercermin pada kurungnya yang cermat dikenakan.

Dia menggali semua ketakjuban dalam kesenian.Katanya "sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya"Dia mempunyai seekor kucing.Manikam Kalbu, dan kucing montel itu penghubung cinta dua zaman.

Manikam kalbu adalah pemuda yang bertanggungjawab mencipta baju kurung pada zaman kesultanan melayu Melaka..sedikit petikan daripada Manikam Kalbu tentang rekaannya:

"Tuanku, pacal namakan busana pertama ini baju kurung.Boleh sahaja disediakan untuk lelaki mahupun perempuan.Tetapi dengan sedikit perbezaan.Adapun pacal namakan baju kurung kerana pertama busana ini dikurung syara'.

Pakaian melayu itu haruslah dikurung ketentuan syariat.Maka memang pacal rekakan pakaian ini supaya labuh, longgar, selesa dan tidak mengetam.Adapun kurung itu juga bermakna dikurung adat.Manusia Melayu itu apabila mengenakan baju kurung, segera dia tahu membawa diri, menyesuaikan dengan tempat, tahu pula alat kelengkapan yang harus dipakai bersama, tahu cara memakainya dan wajib pula tahu apa makna dan tujuan mengenakannya.

Pacal mengimpikan sejenis busana yang apabila dikenakan di badan si pemakainya terkurung dan terhindar sifat angkuh dan sombong.Oleh baju kurung itu sekai-kali pemakainya tidak bercakap bohong dan apabila sudah berbaju kurung peliharalah iman supaya tidak terpesong."

Selamat membaca, mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat daripadanya...Jazakallah khair buat akhi yang hadiahkan buku ni, credit for u..

1 comment:

Anonymous said...

Great novel, i like this one. who do not know Faisal Tehrani.

Cheers,
plus size affordable clothing