Wednesday, December 09, 2009

Bedah Buku -Satu Rasa Dua Hati



Bismillah wahamdulillah, sagala kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Illahi atas kurniaaNya yang tak terhingga sehingga memungkinkan diri ini menghirup udara ciptaanNya dan melihat alam yang terbentang luas ini...

Alhamdulillah, bersyukur kerana kelompangan masa terisi juga dengan membaca buku yang sangat menarik ini, hasil tulisan Pahrol Mohd Juoi yang pernah menulis buku best seller - Tentang Cinta..

Buku ini sangat menarik dengan kupasan yang begitu indah untuk dinikmati seakan tidak puas untuk membeleknya..Falsafahnya yang tinggi tetapi dengan gaya bahasa yang indah, santai dan olahan yang mudah.

Sedikit petikan dari buku yang mungkin boleh dikongsi bersama:

MUDAHNYA MENDAPAT ISTERI YANG SOLEHAH

"Menerusi ilmu, kita dapati terlalu banyak kriteria seorang wanita solehah.Antara ciri-ciri wanita yang solehah itu ialah menjaga solat, taat ibu bapa, berakhlak, menutup aurat dan lain-lainperintah dalam ajaran Islam.itu baru soal lahiriah yang ketara oleh penglihatan mata.Namun,ciri wanita solehah bukan sekadar sifat luaran, tetapi ia juga menyentuh sifat dalaman seperti sabar, redha, syukur, pemurah dan lain-lain.
Jika ini menjadi ukuran, mencari yang solehah memanglah sukar sebab menilainya samalah seperti meneropong ke dalam hati seseorang..

Jadi, kenal pasti dahulu ciri-ciri suami yang soleh, kemudian bina semua ciri itu di dalam diri sendiri terlebih dahulu.Muhasabah pula soal hati, soal dalaman...muhasabah iman dan taqawa kita sendiri.Bisikkan ke hati, apakah kita telah menjadi seorang lelaki yang soleh atau sekurang-kurangnya sedang berusaha menjadi soleh?"

Selamat membaca dan mengambil istifadah darinya..Jazakallah khair buat akhi yang menghadiahkan buku ini, credit for u...

No comments: