Saturday, August 16, 2008

Jiwa Merdeka



Selamat menyambut hari kemerdekaan ke-51 kepada seluruh rakyat Malaysia.Adakah erti kemerdekaan ini telah meletakkan kita sebagai orang yang mengecapi kemerdekaan dengan sebenar-benarnya?

Walaupun kita telah memgecapi kemerdekaan selama 51 tahun, tetapi sebenarnya kita masih belum merdeka kerana jiwa dan minda kita masih dijajah..

Inilah yang berlaku kepada umat Islam hari ini, mereka melaungkan kemerdekaan tetapi jiwa dan minda masih lagi dijajah.Kita masih lagi mengimport prinsip dan sistem cipaan manusia yang disangkakan baik dan sesuai, sedangkan pada hakikatnya prinsip dan sistem itu sendiri mengandungi unsur-unsur kehancuran dan keruntuhan, mengandungi unsur-unsur krisis dan kerosakan, unsur-unsur ketumpasan dan keciciran.

Proses pertama selesai dengan menanamkan tamadun barat dan faham kapitalis dalam diri umat Islam.Sebagai akibatnya muncullah penyakit barah dalam bidang kehidupan sosial, ekonomi dan siasah.

Penyakit barah yang telah merosakkan keperibadian umat Islam, mengacau-bilaukan fikirannya, merosakkan akhlaknya dan pada akhirnya menyediakan keadaan kepada umat Islam untuk menerima kekalahan pertama pada tahun 1948.

Walau bagaimanapun pahit pengalaman dan buruknya keadaan yang menimpa tetapi umat Islam masih tetap kekal menjadi tawanan kepada ketumpasan dan keciciran, terikat dengan sentimennya, tertipu oleh slogan-slogan yang palsu dan lahiriah yang mengelirukan.

Inilah yang menyebabkan umat Islam menerima kekalahan buat kali kedua, ketiga dan keempat, kekalahan demi kekalahan.Segala sistemnya yang melaungkan pembangunan, revolusi dan sama rata sama rasa tidak sedikitpun dapat menolak bencana.

Umat Islam keluar dari peristiwa-peristiwa ini dnengan pengalaman yang penuh duka dan menyayat yang mengakibatkan mereka tidak lagi menaruh harapan kepada orang-orang yang cuba memberikan harapan kepada mereka, kepercayaan mereka kepada pembesar-pembesar dan pemimpin-pemimipin dari berbagai aliran parti turut berkecai.

Apakah umat Islam telah sedar setelah keadaan yang mereka alami ini?
Adakah umat Islam menyedari bahawa kekuatan antarabangsa, baik mana-mana kekuatan sekalipun kesemuanya bersatu untuk menghancurkan mereka?

Adakah umat Islam mengetahui bahawa timur dan barat,kanan dan kiri kesemuanya adalah musuh mereka, menaruh dendam kesumat terhadap mereka dan sentiasa menunggu peluang untuk menumpaskan mereka?

Umat Islam mestilah menyedari bahawa mereka mempunyai keperibadian yang tersendiri, berbeza dari orang lain, keperibadian yang bukan kanan dan kiri, keperibadian yang asli, sifat-sifat dan rupabentuknya bersumberkan Islam sebagai agama fitrah dan risalah fitrah.Berdasarkan kepada keaslian dan perbezaan ini umat Islam adalah mampu untuk memegang tampuk aliran fikiran dan siasah dunia.

(muqaddimah Maza Yakni..)

No comments: