Saturday, July 28, 2007

KEMUDI HATI



Perasaan Yang Perlu Dipadam

PHD juga disebut sebagai singkatan untuk “perasaan hasad dengki” atau “penyakit hasad dengki”.Tidak seharusnya PHD menjadi penyebab kepada terputusnya ukhuwwah yang dibina sekian lama.Pepatah ada mengatakan “kalau ikut rasa binasa, kalau ikut hati mati”.

Teruskan perjuangan walaupun kekadang menyakitkan.Teruskan kecekalan walaupun kekadang mengharukan.Betapa proses hidup ini memerlukan keluhuran, ketulusan, kejujuran dan kemurnian yang tak pernah padam.

Bara dan nyalakan ia sepanjang zaman.Bersihkan hati nescaya ada titik-titik putih yang bakal digenggam.Teguhkan diri nescaya ada warna-warna jernih yang bakal dimiliki.

Hidup tak lama, itu yang perlu manusia sedari dan insafi setiap waktu.Justeru itu, tidak guna menyimpan dendam, mencorak resah, melingkar iri atau menongkah pedih dalam sanubari.

Sempena bulan-bulan mulia dalam Islam, Rejab-Syaaban-Ramadhan.Kikiskan segala kehitaman, tanamkan sejalur keputihan dalam diri.

Moga segala amalan diterima Tuhan Rabbul Jalil dan hidup manusia dalam kesejahteraan dan kesatuan setiap masa.Ayuh!Padamkan PHD.

No comments: