Saturday, December 06, 2008

Bedah Buku




Bismillah walhamdulillah,kesyukuran dirafa'kan ke hadrat Illahi atas ruang waktu yang diberikan dan terima kasih juga kat 'senpai' atas teguran yang diberikan.

Alhamdulillah dalam melaksanakan kewajipan menghatami kitab kuliah, sempat juga meladeni buku yang begitu istimewa ini.Buku 'Zainab al-Ghazali-Nusaibah pada Kurun ke-20'

Buku ini adalah 'buah tangan' daripada penulis yang ingin merakamkan kekagumannya terhadap al-Hajjah Zainab al-Ghazali lanjutan daripada buku 'Hari-hari dalam hidupku'.
Penulis menginginkan agar pembaca mengetahui sirah al-Hajjah di samping menyedari tanggungjawab muslimah dalam mengembangkan dakwah di muka bumi ini, merasa izzah sebagai seorang muslim,bersama-sama membantu mereka yang berada di atas jalan jihad fi sabilillah, bersabar dalam menghadapi apa jua mehnah dan tribulasi yang dihadapi dalam kehidupan ini dan akhirnya penulis menginginkan agar para pembaca menginfakkan masa, harta dan jiwa dalam membantu agama Allah SWT.

Membaca buku ini seakan menyuntik kembali semangat juang di dalam diri agar terus thabat, sabar dalam menempuh liku-liku kehidupan.
Tertarik dengan kata-kata al-Hajjah yang perlu dijadikan ikutan oleh para muslimah hari ini ialah ketika mana beliau ditanya oleh suami beliau melalui perkhwinan yang kedua tentang mahar dirinya:
Berkata Haji Muhammad Salim kepada al-Hajjah,"Apakah yang kau inginkan sebagai maharmu? kata al-Hajjah, "Wahai tuanku,mahar yang aku inginkan adalah baiah untuk mati di jalan Allah bersama-sama as-Syahid Hassan al-Banna.Sekiranya sampai waktu baiah ini, akan ku serahkan ruhku yang ketika itu bukan milikku dan milik suamiku tetapi ia adalah milik Allah.Jika kau bersetuju dan kau terima, maka maharku adalah persetujuanmu untuk berbaiah!"

Semoga akan lahir lagi Nusaibah seterusnya yang akan mewarnai jalan perjuangan yang panjang ini...Siiru 'ala barakatillah wa kullu 'am waantum bikhair!

No comments: