Monday, September 18, 2006

Refleksi Minda






POHON HIJAU ITU

Pohon hijau itu masih utuh, tegap merimbun memayungi sesiapa sahaja yang berhenti untuk berteduh di bawahnya.Perdunya masih utuh.Akarnya menjalar ke seluruh permukaan tanah.Dahan-dahannya dirimbuni dedaun hjau.Pohon hijau itu juga menghasilkan buah yang ranum untuk dinikmati oleh sesiapa sahaja yang lalu-lalang di situ.

Suatu ketika dulu, pohon hijau itu ditanam dengan jerih perih, dengan keringat yang mengalir dan airmata yang tertumpah.Alhamdulillah, berkat ketabahan dan kesabaran mereka yang menanam pohon hijau itu akhirnya membesar di tanah penuh barakah itu.Walaupun ketika itu baja yang digunakan dengan ihsan orang ramai yang mahu melihat pohon itu terus subur memberi infaq kepada masyarakat di sekitarnya.

Pernah di suatu ketika, pohon hijau itu menghasilkan buah yang cukup ranum dan manis.Ramai yang mengelilinginya untuk mengambil buahnya.Bahkan ada juga yang melemparkan batu ke arah pohon hijau itu.Kendatipun demikian, pohon hijau itu terus membuahkan hasil yang cukup membanggakan sehingga di kenali oleh semua lapisan masyarakat.Begitulah zaman berzaman dan masa terus berlalu dan keberadaan pohon hijau di atas tanah yang penuh barakah itu tetap dipertahankan oleh mereka yang mahu melihat pohon hijau itu hidup subur walau dimamah usia.

Di saat ribut dan taufan melanda pohon hijau itu, ada yang sanggup mempertahankannya dan tidak berganjak seinci pun daripadanya walaupun dahannya hampir terkulai layu!Namun ada juga yang langsung tidak menghiraukannya.Bukan itu sahaja, kedapatan juga parasit yang cuba menghisap segala zat yang terdapat padanya.Memang dasar parasit "habis manis sepah dibuang"!

Kini, pohon hijau itu masih hidup di atas permukaan tanah yang barakah itu.Cuma dedaunnya tidaklah menghijau seperti selalu.Pohon hijau itu masih menghasilkan buah tetapi buah yang terhasil tidak semanis dulu bahkan ada yang berulat!Banyak dahan-dahannya yang terkulai layu.Bagi yang peduli cuba mendekatinya dan meninjau apakah sebab dan punca sebenar pohon hijau itu sedemikian rupa tetapi bagi yang tidak mempedulikannya terus membiarkannya menghadapi 1001 ancaman dan cabaran yang datang menghujum tanpa henti-henti!Banyak sudah tangan-tangan dan anasir-anasir yang cuba merosakkannya.Namun, pohon hijau itu masih tegap memayungi para musafir yang tumpang berteduh di bawahnya,

Mengapakah pohon hijau sedemikian rupa? Siapakah yang harus dipersalahkan? Apakah silap baja yang digunakan? Apakah silap pada penjagaannya? Tiada siapa yang tahu melainkan kepada mereka yang bersungguh-sungguh mempertahankan akar tunjangnya!

No comments: