Thursday, October 30, 2008

SURVIVAL PMRAM DALAM MENELUSURI MEHNAH DAN TRIBULASI




1.0 INTRODUKSI


Dewasa ini, anak-anak Malaysia yang melanjutkan pengajian ke Mesir telah dihidangkan dengan kenyataan tidak berasas semata-mata kerana menanam perasaan benci mereka terhadap PMRAM.

Acapkali mereka menyatakan PMRAM merupakan sebuah pertubuhan berunsurkan politik yang menentang kerajaan apabila pulang ke Malaysia.Namun, segala tohmahan tersebut adalah tidak berasas sama sekali kerana PMRAM berdasarkann undang-undang penubuhannya tidak dibenarkan sama sekali terlibat dalam kegiatan berunsurkan politik.

PMRAM yang bertunjangkan al-quran dan as-sunnah terus menelusuri aluran sejarah dan menempuh arus kematangan yang kadangkala menoktahkan kepedihan di atas lembaran jasadnya,Namun PMRAM yang didokongi ummah mahasiswa terus melebarkan sayap untuk menaungi budaya kemahasiswaan dan kebajikan ahlinya.

2.0 SOROTAN KRONOLOGI PMRAM


Menelusuri sejarah PMRAM yang panjang telah membuktikan kepada kita bahawa PMRAM adalah satu-satunya persatuan induk yang menaungi mahasiswa sejak dari awal penubuhannya pada tahun 1930 sehinggalah kini.

2.1 Kebajikan

1932 : Panitia Rumah Melayu dibentuk untuk menyelenggarakan urusan pembinaan asrama dan melancarkan pungutan derma di kalangan masyarakat tanahair serta jamaah Haji Tanah Melayu.Sokongan masyarakat dan akhbar-akhbar kebangsaan di tanah air memuaskan.

1952 : PPS (Persekutuan Putera-Putera Semenanjung ) terus memperjuangkan pembinaan Rumah Melayu.Resit-resit pungutan dikeluarkan bagi mendapatkan tanahair.Dalam mesyuarat AJK PPS, ketetapan telah dibuat bagi mengubah nama PPS kepada Persekutuan Melayu Mesir (PMM)

1955 : Badan Wanita ditubuhkan sebagai medium organisasi mahasiswi.

1963 : Panitia Asrama Rumah Melayu dibentukbagi melicinkan pentadbiran kerana pembinaan Rumah Melayu hampir siap.
19 September- Satu MoU yang ditandatangani oleh saudara Ghazali Abdul Wahid dan Wan Mokhtar Ahmad dihantar ke Kementerian Pelajaran untuk memperjuangkan Ijazah Timur Tengah.

1971 : Jawatankuasa untuk mempercepatkan pembinaan asrama puteri ditubuhkan dengan dipengerusikan oleh saudara Abdul Syukur Hashim.Satu jaminan diberikan oleh Kerajaan Malaysia dengan peruntukan sebanyak RM 300 dan berjanji akan mendirikannya pada 1972.

1982 : Perasmian asrama Puteri oleh YAB Datuk Musa Hitam, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.PMRAM mengemukakan permohonan peruntukan sebuah bas bagi siswi untuk ke kuliah kepada YAB.

1983 : Sebuah bas sebagaimana yang diminta berjaya diperolehi.

1991 : PMRAM berperanan menguruskan penempatan urusan kuliah seterusnya membentuk Dewan Perwakilan Mahasiswi Iskandariah .

1992 : 28 April- Penubuhan Jawatankuasa Bertindak Krisis Ekonomi (JBKE) untuk menangani masalah kewangan ahli yang meruncing ekoran kegawatan ekonomi Malaysia.

2006 : Melancarkan Dana Syaqah PMRAM di Asrama Peljar Terengganu.

2.2 Komitmen

1930 : 11 April- Pelajar-pelajar Melayu keluar beramai-ramai daripada Persatuan Kebajikan Anak-Anak Jawa sebagai tindak balas kepada perpecahan yang berlaku, lalu menubuhkan Persekutuan Putera-putera Semenanjung (PPS) mengikut undang-undang dalam negeri.

1950 : PPS dan IPI (Ikatan Pelajar- pelajar Indonesia) terlibat dalam tunjuk perasaan anti penjajah Inggeris sebagai tanda sokongan kepada rakyat Mesir.

1951 : PPS bekerjasama untuk menubuhkan Ikatan Indonesia bagi menyatupadukan Pelajar-pelajar Tanah Melayu, Indonesia, Filipina dan Negara Thai.

1967 : 31 Ogos- Gabungan Mahasiswa Asia Tenggara di Lembah Nil (SOLIDARITA) ditubuhkan yang diwakili oleh mahasiswa Malaysia, Indonesia, Thailand dan Filipina.Tunjuk perasaan bantahan penyelewengan perlaksanaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan diadakan.Mahasiswa diberi amaran keras oleh kerajaan Malaysia.

1968 : PMRAB (Persekutuan Melayu Republik Arab Bersatu – selepas PMM.menerbitkan majalah bulanan ‘Susila’ serta turut menyatakan sokongan terhadap penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia. (UKM)

1992 :20 Februari-Badan Pengurus PMRAM membuat keputusan membantah penubuhan PPMM (Persatuan Pelajar-pelajar Mesir) kerana PMRAM masih mampu memberi perkhidmatan kepada mahasiswa.Namun, pihak kedutaan tetap ingin menubuhkan sehingga tercetus demonstrasi aman mahasiswa Malaysia.

2.3 Hubungan Luar

1948 : Ikatan Pelajar-pelajar Indonesia (IPI) ditubuhkan unutkmenyokong kemerdekaan Indonesia.PPS turut memberikan kerjasama.

1954 : PMM menghantar dua orang wakil ke Kongres Pemuda Islam yang diadakan di Karachi.

1955 : PMM menggabungkan diri dengan persatuan Pelajar Kongres Islam yang berpusat di Kaherah bagi merapatkan hubungan dengan pemuda-pemuda Islam di dunia.
25 Oktober : PMM menubuhkan Badan Perjuangan Melayu se-Timur Tengah untuk menyatupadukan anak-anak Melayu di Timur Tengah.Dua orang wakil dihantar kepada Badan Perjuangan Pembebasan Rakyat Islam.

1983 : PMRAM menyerti Perayaan sempena Seribu Tahun al-Azhar dengan kerjasama kedutaan Malaysia.

1994 : PMRAM membantu Pusat Islam dalam memberikan penjelasan tentang Jemaahal-Arqam

1997 : 22 September- HEWI menerima kunjungan dan mengadakan ramah mesra bersama mahasiswi Jordan dan Hizbi.

2.4 Keprihatinan

1958 : Oktober- 65 orang pemuda Melayu mendaftarkan diri menjadi askar sukarelawan manakala yang lain menderma darah dan mahasiswi menjahit pakaian tentera untuk membantu Mesir menentang pencerobohan tiga serangkai ; Inggeris-Perancis-Israel.

1964 : PMM menghantar kawattakziah atas kematian Zulkifli Muhamad (bekas YDP).Selain itu, kawat tahniah dihantar kepada TYT Tunku Abdul Rahman atas perlantikan sebagai PerdanaMenteri.
PMM menghantar 4 orang wakil tetap Kelab Pelajar-pelajar Asing di Kaherah.

1973 :6 Okober-PMRAM menderma sebanyak 500 pound kepada kerajaan Mesir atas kemenangan mereka dalam peperangan tiga serangkai (Inggeris-Perancis-Israel) yang disampaikan oleh Yang Diertua PMRAM kepada Dr Abdul Halim Mahmud, Syeikh al-Azhar.

2.5 Program-program

1972 : PMRAM menganjurkan kursus-kursus dakwah dan melahirkan 19 orang kader dakwah denagn saudara Abdullah Abbas Abu Bakar sebagai kader terbaik.

1992 : 16 Januari : PMRAM mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) kali ke 59.
17 September : PMRAM mengadakan Najlis Konvokesyen kali pertama bagi
mahasiswa yang tamat pengajian bertempat di Dewan Kuliah Tarbiyah Universiti
al-Azhar dan mengadakan sudut pameran untuk memperkenalkan Malaysia kepada
rakyat Mesir.

1993 : PMRAM menghantar 450 orang dalam kursus Kesedaran dan pimpinan pelajar di Mesir anjuran JPM.PMRAM mengadakan pertunjukan dan latihan sepak takraw di Kelab Sukan Zamalek Kaherah, Mesir.

1997 : 13 Mac-Majlis pelancaran Homepage PMRAM dan seminar penulisan serta ulangtahun suara kampus kali pertama diadakan di Rumah Melayu.
25 Mac-PMRAM menyertai pertandingan Pameran Kebudayaan di Universiti Ain Sham, Kaherah dan telah memenangi tempat kedua.
22 Jun-PMRAM menghantar kontijen menyertai perandingan badminton antarabangsa di Nadi Syabab Hayyu Sadis.
27&28 Julai :HEWI mengadakan Kongres Karisma yang dihadiri oleh mahasiswi Kaherah, Mansurah dan Iskandariah di Rumah Melayu Abbasiyah.

1998 : Muktamar Sanawi diadkan bagi menggantikan Mesyuarat Agung Tahunan dengan saudara Ahmad Bukhari Ghazali sebagai presiden.
8 Julai-Kelab Waja diri ditubuhkan yang mengandungi silat gayung dan taekwando
8 Ogos-Konvensyen Dewan Perwakilan Mahasiswa kali kedua berjaya dilaksanakan di Panorama Umi Kalsom, Mansoura.

2000 : Mengadakan sambutan Ulangtahun ke 70 PMRAM dengan sambutan yang menggalakkan dari seluruh bekas pimpinan PMRAM serta ahli.Pelancaran PMRAM multiomedia Centre (PMC)

2004 : Menganjurkan PMRAM International Knowledge Festival In Egypt (PROFIT) yang melibatkan penyertaan mahasiswa Negara Asia dan Afrika.

2005 : 2-11 Mei-Menyertai Pameran Kebudayaan Universiti Ain Sham bersempena 24th People’s Day Festival Egypt 2005 dengan dianggotai dari 13 negara.Mendapat tempat pertama.

2006 : 22-27 Ogos-Mengadakan Sambutan 50 tahun HEWI PMRAM (IKHLAS 06) yang turut disertai oleh wakil-wakil mahasiswi dari Ireland dan Jepun serta bekas kepimpinan Badan Pengurus dan HEWI PMRAM.Dikendalikan sepenuhnya oleh HEWI PMRAM.

2007 : Mac-PMRAM mengadakan Persidangan Mahasiswa Timur Tengah (PERMIT) melibatkan wakil mahasiswa Syria, Jordan dan Yaman di Dewan Solah Kamil, Universiti al-Azhar as-Syarif.
Ogos-Mengadakan Konvesyen Dewan Perwakilan Mahasiswa III (SEJAK) di Nadi Zahabiah, Mansurah.


3.0 MEHNAH DAN TRIBULASI


Allah SWT berfirman yang bermaksud :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan sahaja mengatakan "kami telah beriman" sedangkan mereka belum diuji. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
(Surah Al-Ankabut: 2-3)

Dalam surah Al-Baqarah Allah berfirman yang bermaksud :
"apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasulullah dan orang-orang yang beriman bersama baginda : "bilakah datangnya pertolongan allah?". Ingatlah sesungguhnya pertolongan alllah itu sangat dekat.
(Surah Al-Baqarah: 214)

Dalam surah Muhammad Allah SWT berfirman yang bermaksud :
"Dan sesungguhnya kami benar-benar menguji kamu agar kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kamu dan agar kami menyatakan (baik-buruknya) hal ehwalmu.(Surah Muhammad : 3)

Mehnah dan tribulasi merupakan satu sunnatullah kerana Allah hendak menguji sejauh mana cintanya kita pada Allah dengan kejayaan kita mengharungi ujianNya sebagai bukti.
Cuma mehnah dan tribulasi ini berbeza mengikut zaman dan situasi.
Dalam sejarah kehidupan manusia mehnah dan tribulasi bermula dari nabi adam a.s hinggalah nabi muhammad S.A.W. ujian ini diberi sebagai proses tazkiyah (pembersihan hati dan peningkatan taqwa)oleh Allah SWT.

Ramai yang amat suka menyebut ayat bombastic mehnah dan tribulasi yang sedap didengar ini di dalam ceramah-ceramahnya, tetapi sejauh mana hadirin dan kita benar-benar faham akan pengertiannya?

Secara ringkas, mehnah berasal daripada perkataan Arab yang membawa maksud ujian atau cabaran. Tribulasi pula berasal daripada perkataan Inggeris tribulation yang membawa maksud kesengsaraan atau kesusahan. Tribulasi juga boleh membawa maksud ujian, cuma ianya adalah dalam bentuk kesusahan.

Sememangnya telah menjadi lumrah dan fitrah dalam perjuangan menegakkan agama Allah ini, para pejuang pasti berhadapan dengan pelbagai ujian dan rintangan. Istilah yang sering kita gunakan adalah mehnah dan tribulasi. Sejarah telah membuktikan bahawa semua pejuang Islam yang benar-benar ikhlas dan berada dalam jalan yang benar tidak mungkin terlepas daripada dikenakan ujian. Para Nabi, para Rasul Allah, sahabat-sahabat mereka, para ulama’ pewaris Nabi dan sekalian da’ie. Secara umum pastinya ditimpa ujian yang datang menguji. Perkara ini sudah menjadi suatu kemestian atau prasyarat kepada pejuang Islam bagi melihat sejauh mana ketahanan dan istiqamah mereka dalam perjuangan.

Sebagai sebuah persatuan induk yang sudah pun mencecah usia 7dasawarsa, PMRAM juga turut tidak lekang diancam pelbagai mehnah dan tribulasi yang rencam sejak dari awal penubuhannya hinggalah kini.

1973 : PMRAM digantung pendaftarannya sehingga 1979 kerana wujud fahaman kenegerian di antara ahli.

1980 : Pendaftaran diperbaharui semula .PMRAM menghadapi masalah kewangan kerana pihak JPM menyekat bantuan kewangan Kerajaan Malaysia tetapi tidak melemahkan semangat PMRAM dan program tetap dijalankan malah ahli-ahli yang mendermakan wang poket untuk menjayakan program-program.

1992 :24 Februari- Kedutaan secara rasmi memutuskan hubungan dengan PMRAM dan tidak membenarkan PMRAM menggunakan kemudahan di Asrama Rumah Melayu.
28 April- Kedutaan memalang pintu pejabat PMRAM di Abbasiah setelah mengeluarkan notis supaya mengosongkan pejabat di Asrama Rumah Melayu.Ekoran daripada itu, pihak PMRAM mengadakan demonstrasi yang dibenarkan oleh pihak keamanan Mesir untuk menuntut kembali hak-hak PMRAM.

1995 : Julai-Konvensyen PMRAM kali pertama di Mansurah dibatalkan oleh pihak kedutaan atas alasan keselamatan.

Kebelakangan ini, PMRAM menghadapi krisis tenaga, ketandusan think thanker (pemikir) dan kepimpinan yang amat ketara, tempat untuk menjalankan operasi dan program yang terhad, kewujudan persatuan yang pelbagai yang memecah belahkan kesatuan ahli, sumber kewangan yang terhad, dan 1001 lagi permasalahan yang menuntut pengorbanan daripada semua peringkat sama ada pendokong dan penyokong PMRAM itu sendiri.

4.0 PMRAM DAN SURVIVAL


Sungguhpun terdapat pelbagai spekulasi yang menghujum dan menghentam PMRAM sebagai sebuah persatun menjurus kepada politik, akan tetapi segalanya itu tidak mematahkan perjuangan PMRAM untuk terus menyalurkan kebajikan dalam apa jua aspek guna membentuk jati diri para mahasiswa yang lebih berwibawa dan berketrampilan dari sudut ilmu, thaqafah dan nilai tambh yang lain.

Semua tekanan yang berlaku pasti akan menjadi pembakar semangat kepada PMRAM untuk terus memperjuangkan kebajikan yang menjadi nadi utama penubuhannya.Pelbagai program di semua lapangan dirangka khusus bagi memastikan kelangsungan PMRAM sebagai wadah perjuangan mahasiswa di ardhil kinanah.

PMRAM semenjak penubuhannya dari dahulu lagi telah merancang, menyusun dan melaksanakan agenda-agenda tarbiah serta kerohanian dalam melahirkan para mahasiswa/wi yang benar-benar bermutu sebelum mereka pulang dan terjun ke dalam masyarakat untuk.Sebagai contoh, program Kolokium Ilmuan secara bersiri dan Simposium Nuqaba’ adalah bukti kesungguhan PMRAM dalam melahirkan jil Rabbani yang diharapkan ummah.

Atas rasa tanggungjawab di hadapan Allah dalam memikul amanah bagi memastikan para mahasiswa Islam di Mesir terus gagah dalam menggendong ilmu, PMRAM meneruskan agenda thaqafah dan keilmuan melalui program-program yang melibatkan para ulama’ dari Mesir dan juga negara luar.Madrasah Imam Syafie yang dijalankan dan PROFIT yang saban tahun dilaksanakan adalah usaha PMRAM yang bercita-cita untuk menjadi al-Azhar kedua guna melahirkan ilmuan terulung selepas masyarakat Nubuwwah dan Risalah.

Agenda kesatuan juga turut diperteguhkan dalam menjana kekuatan kerana dengan ikatan kesatuan yang teguh, kekuatan pasti akan terbina.Firman Allah Taala:

“berpegang teguhlah kamu semua dengan tali Allah dan janganlah berpecahbelah”(al-Imran : 103)

Program-program seperti Majlis Pengetahuan dan Silaturrahmi (MPS) dan Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan (PMHK) dan pelbagai aktiviti yang dapat menyatupadukan seluruh ahli diperhebatkan guna menghindar segala anasir-anasir luar yang cuba memecah-belahkan kesatuan ini.

PMRAM juga tidak ketinggalan dalam menggarap bakat-bakat seni melalui bengkel penulisa melalui Kem Latihan Penulis (KELAP) guna melahirkan penulis muda yang bakal melontar idea-idea bernas berlandaskan pedoman Illahi.

Bagi memastikan kelangsungan qaidatul sulbah (generasi teras). PMRAM juga turut memperhebatkan PESAT guna melahirkan lebih ramai lagi hardcore PMRAM yang bukan sekadar bekerja malah menjadi golongan pemikir untuk PMRAM.

5.0 PENUTUP

Sesungguhnya kronologi agung PMRAM yang ditampilkan adalah sebagai satu pengharapan agar sejarah perjuangannya yang digagaskan berteraskan aqidah yang mapan hingga kini, mampu berdiri gah bukanlah sekadar untuk dibangga malahan perlu kepada kesinambungan yang utuh sebagai pertahanan moga ia tidak sewenangnya-wenangnya dapat dimusnahkan oleh anasir-anasir yang tidak diingini.

Mehnah dan ribulasi yang dihadapi oleh PMARM adalah sebagai satu imbasan dalam pembinaan kekuatan pendokong dan peyokongnya bagi menunjukkan sifat kehambaan serta pergantungan kepada Allah SWT, menampakkan yang haq dan batil, sebagai satu bentuk pentarbiyahan diri, melahikan golongan yang berjiwa besar, memantapkan keimanan, kesabaran dan tangkas serta mempunyai keazaman yang kuat.

Justeru, penghayatan yang jitu setiap afrad yang berada di bawah naungannya amat diharapkan supaya impian memastikan survival PMRAM terus utuh menjadi kenyataan.Teruskanlah perjuangan bersama bahtera PMRAM yang berpaksikan al-quran dan as-sunnah tanpa ragu lagi demi memilhara agama dan amanah daripada diperkotak-katikkan oleh musuh yang sentiasa dahagakan perpecahan dan permusuhan di kalangan kita.

Bukan PMRAM semata-mata dijulang, bahkan kemurnian Islam yang mendasari PMRAM inilah sebenarnya menjadi tonggak utama keutuhan PMRAM untuk diagungkan.


“Semoga kita berjaya mengharungi gelora mehnah dan tribulasi kehidupan menuju ke pelabuhan kejayaan”

No comments: