Sunday, February 28, 2010

Dimanakah Kehebatan Kita?



Alhamdulillah, segala pujian selayaknya untuk Rabbul 'alamin.Bersyukur juga kerana diberi peluang untuk mengikuti Kuliah Subuh yang menjadi rutin hari minggu.Kuliah subuh yang disampaikan oleh al Fadhil Us Arif (mudir SMAAM) pagi tadi cukup menyentuh jiwa dan benar-benar memberi injeksi kepada nubari yang sentiasa dahagakan siraman hujan iman.

Biasanya kuliah subuh al fadhil ustaz membincangkan Kitab Maniayatul Musooli karangan al 'Alim as Syeikh Daud bin Abdullah al Fathoni tetapi pagi tadi ustaz menyentuh sedikit tentang tema Maulidur Rasul pada tahun ini iaitu "Insan Cemerlang Ummah Gemilang".

Untuk melahirkan ummah yang gemilang, sudah semestinya bermula daripada insan yang cemerlang.Ana bersetuju dengan apa yang disebutkan oleh al Fadhil ustaz yang menyatakan untuk menjadi seorang yang cemerlang dan hebat mestilah dengan Islam.Hanya dengan Islam sahaja yang mampu menaikkan martabat seorang insan itu yang dahulunya lemah dan dipandang hina sehingga menjadi seorang yang dihormati dan digeruni.

Sirah telah membuktikan kepada kita betapa Islam telah berjaya mengangkat golongan hamba menjadi golongan yang mulia.Golongan yang lemah menjadi golongan yang kuat.Lihat sahaja apa yang berlaku kepada Bila bin Rabbah.Seorang hamba Habsyi yang tidak mempunyai apa-apa nilai pun di sisi orang Arab Quraisy Mekah pada masa itu.Dengan keislaman beliau, beliau dihormati oleh orang Islam yang lain dan digeruni oleh musuh Allah.Walaupun beliau diseksa dengan begitu dahsyat, beliau mampu mempertahankan keislaman beliau.Darimanakah datangnya kekuatan ini?Sedangkan beliau sebelum ini merupakan hamba yang lemah dan ditinda? Sudah tentulah ianya datang daripada ajaran Islam itu sendiri..

Teringat Kitab Risalah Talim yang dikarang oleh Imam as Syahid Hassan al Banna yang ada menyebut empat marhalah untuk mencapai daulah Islamiyyah iaitu bermula daripada fardu muslim(individu muslim), kemudian baitul muslim (rumahtangga muslim),kemudian akan melahirakan mujtama' muslim(masyarakat muslim) dan akhirnya akan membentuk daulah Islamiyyah (kerajaan Islam yang diimpikan).

Inilah juga yang disebut oleh saidina Umar al Khattab yang mengatakan "Kita ini bangsa yang dimuliakan kerana keislaman kita, jika kita mencari kemuliaan selain daripada Islam, maka kita akan dihina oleh Allah"..

Dimanakah kehebatan kita? Tepuk dada tanya iman kita..Adakah islam kita benar-benar mantap sehingga memungkinkan kita menjadi "Insan Cemerlang" yang akan melahirkan "Ummah yang Gemilang"?Sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah taqwa..

No comments: