Wednesday, August 19, 2009

Ulas Buku - Tunggu Teduh Dulu



Alhamdulillah diberi kesempatan untuk membuat sedikit ulasan tentang sebuah novel yang sudah ditekuni sekian lama tetapi baru diberi kesempatan untuk dimasukkan pada entri kali ini.
Novel ini hasil karya Faisal Tehrani.Novel yang mampu mengangkat tema kaum hawa sebagai insan yang mampu bersaing dengan kaum adam walaupun kaum hawa lebih dikenali sebagai kaum yang lemah.

Menekuni novel ini, kita dapat menyingkap rahsia batin Salsabila Fahim atau kak Sal dan padunya munajat serta penyerahan kak Sal kepada pencipta.Bagaimana pasrahnya kak Sal dalam menangani dugaan hidup ini dengan pelbagai ujian yang datang silih berganti..

Sedikit sedutan dari novel ini:


"Islam itu atur cara hidup yang kemas dan makmur kehendaknya.Di situlah ia bermula.Tidak di sini juga ia berakhir.Perjalanan hidup kita masih jauh, menempuh alam-alam lain juga.Cerita ini bukan cerita cinta tiga segi.
Ia lebih daripada itu.Saya telah buktikan ia lebih daripada itu.Ia cerita pengorbanan manusia kepada Tuhan, cerita tentang takdir yang sangat manis setelah dikecap.Ini cerita bagaimana saya menunggu teduh dalam ribut.

Ini cerita mengenai hubungan manusia dengan pencipta.Ini adalah cerita bahawa hakikat seluruh alam semesta ini berasal dari Allah dan akan kembali kepadaNya, tidak dapat tidak.Itulah titik hubungan kita di muka bumi ini, titik hubungan kita dengan insan lain dan juga segala tindakan.

Dunia kita di muka bumi ini hanyalah persinggahan.Kita cuma menunggu berteduh, cukup sahaja bekalan dan tiba masanya, kita juga akan berangkat seperti yang lain…
Hidup di dunia ini ibarat mengayuh perahu ke multaqa, bertemu air dari anaknya ke muara.Kalau molek kayuhnya, bermanfaat hingga ke tengah, kalau tidak imbang haluannya, takut terhumban mudarat ke bawah…

Hidupkan masih panjang.Rahsia Tuhankan masih banyak untuk kita kutip sepanjang jalan.Kalau tauhid kita pegang, dunia kita genggam.
Syahadah yang kita tuturkan bukan sahaja di lidah.Ia mesti dijelmakan dalam diri, jadi budi pekerti dan menguasai sikap dan segala perilaku."

No comments: