Saturday, August 29, 2009

Muhasabah Ramadhan - Pusingan 1


Seperti yang difirmankan Tuhan di dalam al-Qur'an, "Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa." (Al-Baqarah: 183)

Pertamanya, dari nas ini umat Islam dapat mengenali agama-agama lain sebagai agama samawi dengan merujuk amalan berpuasa itu. Antara agama-agama yang memiliki ciri persamaan dari sudut amalan ini, iaitu berpuasa ialah Buddha, Hindu, Kristian dan juga Yahudi. Bagaimanapun, cara bagaimana amalan berpuasa dilaksanakan, ada sedikit perbezaan.

Jenis dan martabat berpuasa itu juga berbeza-beza mengikut agama, adat budaya bangsa dan martabat kerohanian seseorang itu.

Lantaran itulah, Tuhan menyatakan di hujung ayat itu, dengan harapan, amalan berpuasa yang kita lakukan itu dapat meningkatkan martabat kerohanian kita ke darjat ketaqwaan, iaitu darjat yang teragung dan paling tinggi.

Beriman atau bertaqwa?

Disebutkan dalam al-Qur'an, bahawa Tuhan menyeru orang yang beriman agar mencapai darjat ketaqwaan. Ini kerana, orang yang beriman, belum tentu dapat mencapai darjat ketaqwaan. Tapi, orang yang bertaqwa, sudah pastilah mereka beriman.

"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya, dan janganlah kamu mati melainkan berada dalam Islam. (Ali Imran: 102)

Juga kepada orang yang beriman itu, Allah s.w.t meminta mereka bertaqwa dengan cara menyatakan perkara yang benar walaupun pahit didengar. Ini kerana, orang yang beriman pun belum tentu dapat menyatakan perkara yang benar.

"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, maka Allah memperbaiki bagi amalan-amalanmu, dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.." (Al-Ahzab: 70 - 71)

Maka, hendaklah orang-orang yang beriman itu berjuang mendapatkan tempat di martabat ketaqwaan. Ini kerana, hanya yang mampu menyatakan kebenaran itulah yang layak digelar mencapai darjat ketaqwaan.

Orang-orang yang beriman turut diseru mencapai darjat ketaqwaan dengan menyediakan amalan sebagai bekalan untuk hari akhirat mereka. Ini kerana, ramai orang beriman, tetapi seperti tidak mengendahkan amalan mereka untuk akhirat.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah, dan menghapuskan segala kesalahan kamu serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar." (Al-Anfal: 29)

Kita biasa berdepan dengan kebuntuan hidup dalam kehidupan. Seolah-olahnya mereka gagal mengenal mana satu berlian dan permata, yang mana intan dan yang mana kaca. Mana yang betul dan salah.

Dan, kita seperti tidak berupaya mencari penyelesaiannya. Kenapa jadi begitu, walhal kita telah mengaku beriman kepada Tuhan? Mustahil Tuhan akan meninggalkan orang-orang yang beriman itu teraba-raba dalam mencari jawapan terhadap setiap permasalahannya itu.

Maka, jawapannya ialah - orang yang beriman yang ditimpa permasalahan tadi, masih tidak mencapai darjat ketaqwaan. Dan jika orang yang beriman itu bertaqwa, maka nescaya Tuhan menunaikan janjinya dengan cara memberikannya petunjuk.

Allah s.w.t mengingatkan kita dalam firmanNya, "Hai orang-orang yang beriman! Jauhi banyak berprasangka. Sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa. Dan jangan kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Adakah antara kamu suka memakan bangkai saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima Taubat, Maha Penyayang." (Al Hujuraat: 12)

Perbezaan lain antara orang yang beriman dan bertaqwa itu ialah insan yang beriman itu masih lagi tidak membebas diri daripada sikap prasangka, mengumpat dan mencela saudara mereka, mencari-cari keaiban orang lain untuk dihebah.

Maka, orang yang beriman dan telah sempurna jiwanya kerana kerohaniannya melompat ke darjat ketaqwaan itu, akan bersih lidahnya daripada mengumpat dan telinganya dibersihkan daripada mendengar keaiban orang lain.

Ada banyak lagi perbezaan sikap antara orang yang beriman dan bertaqwa ini. Dan, seperti yang termaklum, amalan puasa itulah antara salah satu daripada amalan yang mampu meletakkan kerohanian seseorang ke darjat ketaqwaan jika diamalkan dengan penuh keikhlasan dan kewaspadaan.

Orang yang berpuasa, digalakkan untuk tidak mencampuri urusan mendengar keaiban orang lain, selalu menyibukkan dirinya dengan zikrullah dan wirid.

Jika semua ini tercapai, maka lahirlah sikap suka menegakkan kebenaran, menyatakan yang benar di depan pihak berkuasa, kerap muhasabah tentang bekalan akhirat dan lain-lain ciri ketaqwaan yang lain.

Puasa telah menyebabkan anggota kita letih untuk melakukan maksiat dan amalan kerohanian itulah yang akan menguatkan kembali jiwa dan raga kita untuk meneruskan kehidupan.

Amalan berwirid dan berzikir di bulan Ramadhan akan menyebabkan kita kembali kepada fitrah yang suci dan asal, jika dilakukan dengan sempurna dan ikhlas menuju rahmat Allah

Mudah-mudahan kita memperolehi TAQWA di hujung madrasah Ramadhan nanti!Kun Rabbaniyyun wala takun Ramadhaniyyin..

Wednesday, August 26, 2009

Mesir dan Sungai Nil



Ketika membaca syair Ahmad Syauqi tentang Kibar Hawadis fi wadi Nil (silibus subjek Nusus), seakan teringat kembali akan sejarah sungai Nil yang telah mengalami pelbagai peristiwa penting.

Sekitar 5,000 tahun lampau, tamadun manusia muncul di sepanjang Sungai Nil.Panjangnya menjangkau 6,500km dan sekaligus meletakkan ia sebagai sungai terpanjang di dunia.Tamadunnya berkembang lebih 3,000 tahun lebih lama berbanding tamadun-tamadun lain dalam sejarah dunia.Tidak hairanlah sungai yang menganjur di antara benua Afrika dan Timur Tengah ini menyimpan khazanah sejarah lebih 6,000 tahun.

Sungai Nil telah menyaksikan pelbagai peristiwa demi peristiwa penting.Kita tentu telah arif akan peristiwa nabi Musa a.s dihanyutkan ibunya semasa baginda masih bayi.Kala itu, setiap bayi lelaki yang lahir diperintah bunuh oleh Firaun kerana pada tilikan ahli nujum, akan lahir seorang bayi yang suatu hari akan menjatuhkan Firaun.NAmun Allah Maha Kuasa telah menyelamatkan sang bayi sehinggalah ia bergelar Nabi dan Rasul.

Satu lagi peristiwa penting dalam sejarah Islam yang melibatkan sungai Nil.Kisah ini berlaku pada zaman Khalifah Umar al Khattab r.a
Sejak beribu-ribu tahun dahulu, sungai Nil menjadi sumber rezeki dan nadi pengangkutan Negara Mesir.Tanah deltanya subur untuk bermacam pertanian.Sebelum kedatangan Islam,sungai Nil sering kering apabila tiba bulan Bu’nah (antara Jun-Julai).Bu’nah ialah satu daripada bulan yang digunakan dalam kalendar masyarakat Mesir ketika itu.

Peristiwa sungai Nil menjadi kering menjejaskan kehidupan penduduk.Lalu, mereka mempunyai cara tersendiri untuk mengatasinya iaitu dengan mengorbankan seorang gadis.Gadis tersebut dihias cantik lalu dilontarkan ke sungai Nil.Upacara korban ini mrenjadi acara tahunan.

Amalan karut ini ternyata jelas ditolak Islam.Justeru, sebaik sahaja kedatangan Amru bin al ‘As ke Mesir membawa panji-panji Islam, beliau mengutuskan surat kepada khalifah Umar memaklumkan amalan jahiliah penduduk Mesir.Khalifah Umar segera memerintahkan Amru menulis sepucuk lagi surat.Surat itu ditujukan khas untuk sungai Nil.

“Daripada hamba Allah Umar Amirul Mukminin kepada Nil Penduduk Mesir..seandainya engkau mengalir sebelum ini dengan kehendak dan urusanmu, maka engkau tidak perlu mengalir, kami tidak berhajat kepadamu.Sebaliknya jika engkau mengalir dengan kehendak dan urusan Allah al-Wahidul Qahhar, maka aku memohon ke hadrat Illahi agar mengalirkan mu”

Sesetengah pendapat lain menyebut khalifah Umar membalas surat Amru al 'As dengan mengirim sebingkis surat khusus untuk sungai Nil.Amru diminta melemparkan surat itu ke dalam sungai Nil sebagai ganti kepada gadis korban.Surat tersebut antara lain berbunyi :

“Wahai sungai Nil, kamu ialah makhluk dari makhluk Allah, maka mengalirlah sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu.”

Sebaik Amru melontarkan surat itu ke sungai, dengan izin Allah mengalirlah air di sungai.Dengan karamah Umar al-Khattab r.a, sungai Nil tidak pernah kering hingga ke hari ini.

Penantian Berakhir...


Natijah yang telah siap ditampal

Bismillah walhamdulillah,segala pujian selayaknya untuk Rabbul Jalil atas dua nikmat yang paling besar iaitu nikmat iman dan Islam..

Alhamdulillah, natijah tahun 4 syu'bah lughah arabiah tolie' akhirnya pada 17hb yang lalu..Berakhir sudah penantian yang sungguh mendebarkan..Alfu mabruk buat rakan-rakan yang najah dan tasfiah dan bagi yang tidak berjaya, jangan bersedih kerana Allah ingin memberikan sesuatu yang berharga kepada kalian..

Hasilnya ana tasfiah 2 subjek,Nahu tahun 3,subjek Doktorah Suhair Khalifah dan Nusus tahun 4, subjek Doktorah Suraya Abdul Mun'im Judah.Dua subjek yang memerlukan penumpuan sepenuhnya.Masa yang berbaki hanya seminggu.

Ya Allah, permudahkan urusanku untuk membantu agamaMu!

Wednesday, August 19, 2009

Selamatkan Anakku...


Alhamdulillah, baru-baru ini, berkesempatan menziarahi teman lama di rumahnya.Dia junior saya dan kami dipertemukan di dalam kepimpinan PMRAM.Apa yang menariknya,sahabat ana sempat mengambil gambar di atas sewaktu kami meninjau kawasan luar tingkap rumah ini.

Rasa kagum dengan kekuasaan Allah, menurut tuan rumah, burung itu sudah lama bertelur di situ dan tidak pernah bertukar tempat.Sewaktu gambar ini diambil, ibu kepada dua biji telur burung ini memerhatikan dari jauh dari arah pohon yang berdekatan.Dia seolah-olah bimbang yang kami akan mengapa-apakan telur tersebut.

Subhanallah!Itulah naluri seorang ibu yang Allah anugerahkan walaupun kepada seekor binatang..tetapi apa yang menyedihkan hati ini apabila membaca berita ini..

KUANTAN - Beberapa orang pekerja sebuah kilang pemprosesan makanan, Ocean Fresh Sdn. Bhd. pada mulanya ternampak sebungkus beg plastik sampah di tepi Sungai Kuantan dekat Kampung Peramu, di sini petang kelmarin tetapi mereka tidak mengendahkannya.

Sangkaan mereka ialah bungkusan yang sudah mula mengeluarkan bau busuk itu mungkin ada bangkai ayam atau itik.

Namun, ia memerlukan 'kerja' seekor biawak untuk membuktikan mereka salah.

Pada kira-kira pukul 11 pagi semalam, beberapa pekerja termasuk Pengurus Pemasaran Produk kilang itu, Teresa Tng tidak akan dapat melupakan peristiwa melihat sendiri biawak itu membaham isi bungkusan tersebut yang rupa-rupanya mayat bayi.

"Kami pada mulanya menyangka dalam bungkusan itu ada bangkai itik atau ayam.

"Pagi tadi (semalam), kami lihat seekor biawak sebesar betis sedang selongkar beg plastik itu dan terperanjat apabila lihat benda yang dimakannya adalah mayat bayi,'' jelas Teresa ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Perbuatan keji pihak yang membuang bayi tidak berdosa itu menyebabkan mayat tersebut cuma tinggal kepala dan tangan kanan manakala bahagian tubuh yang lain sudah diratah biawak tersebut.

sumber:: http://www.kosmo.com.my

Sedih bukan??Apalah dosa bayi ini sehingga diperlakukan sedemikian rupa??Di manakah hilangnya sifat keperimanusiaan mereka??
Ya Allah kau berilah hidayah kepada mereka dan juga kepada kami ya Allah!!..
Teringat lirik lagu kumpulan Mestica:

WAJAH SUCI

Wajah suci itu tidak berdosa
Mengapa dia dibiar begitu saja
Sedih pilu menatap rupanya
Kaku terdampar di lembah hina
Apa dosanya si kecil itu
Belum sempat dia memanggil ibu
Sampai hati engkau dizalimi
Oleh mereka yang tiada simpati
Tubuh kecil itu mahu dihargai dihormati
Dimakamkan dia bukan dibuang sesuka hati
Dimanakah nilai ehsan insani
Apa dosanya si kecil itu
Kerana kasih tersasar tujuan hidup
Hingga lahir zuriat yang bukan pilihan
Buntu tiada jalan penyelesaian
Lalu si anak dibuang di jalanan
(Mengapa tiada simpati dan kasihan)
Sayu hati melihat nasib dirimu
Bagai tiada nilainya di sisi
Wajah sucimu telah dinodai
Namun lahirnya ada nilainya
Di sisi Allah engkau mulia
bagai kain putih kau tiada dosa
Bertaubatlah mereka yang hina

Ulas Buku - Tunggu Teduh Dulu



Alhamdulillah diberi kesempatan untuk membuat sedikit ulasan tentang sebuah novel yang sudah ditekuni sekian lama tetapi baru diberi kesempatan untuk dimasukkan pada entri kali ini.
Novel ini hasil karya Faisal Tehrani.Novel yang mampu mengangkat tema kaum hawa sebagai insan yang mampu bersaing dengan kaum adam walaupun kaum hawa lebih dikenali sebagai kaum yang lemah.

Menekuni novel ini, kita dapat menyingkap rahsia batin Salsabila Fahim atau kak Sal dan padunya munajat serta penyerahan kak Sal kepada pencipta.Bagaimana pasrahnya kak Sal dalam menangani dugaan hidup ini dengan pelbagai ujian yang datang silih berganti..

Sedikit sedutan dari novel ini:


"Islam itu atur cara hidup yang kemas dan makmur kehendaknya.Di situlah ia bermula.Tidak di sini juga ia berakhir.Perjalanan hidup kita masih jauh, menempuh alam-alam lain juga.Cerita ini bukan cerita cinta tiga segi.
Ia lebih daripada itu.Saya telah buktikan ia lebih daripada itu.Ia cerita pengorbanan manusia kepada Tuhan, cerita tentang takdir yang sangat manis setelah dikecap.Ini cerita bagaimana saya menunggu teduh dalam ribut.

Ini cerita mengenai hubungan manusia dengan pencipta.Ini adalah cerita bahawa hakikat seluruh alam semesta ini berasal dari Allah dan akan kembali kepadaNya, tidak dapat tidak.Itulah titik hubungan kita di muka bumi ini, titik hubungan kita dengan insan lain dan juga segala tindakan.

Dunia kita di muka bumi ini hanyalah persinggahan.Kita cuma menunggu berteduh, cukup sahaja bekalan dan tiba masanya, kita juga akan berangkat seperti yang lain…
Hidup di dunia ini ibarat mengayuh perahu ke multaqa, bertemu air dari anaknya ke muara.Kalau molek kayuhnya, bermanfaat hingga ke tengah, kalau tidak imbang haluannya, takut terhumban mudarat ke bawah…

Hidupkan masih panjang.Rahsia Tuhankan masih banyak untuk kita kutip sepanjang jalan.Kalau tauhid kita pegang, dunia kita genggam.
Syahadah yang kita tuturkan bukan sahaja di lidah.Ia mesti dijelmakan dalam diri, jadi budi pekerti dan menguasai sikap dan segala perilaku."

Alfu Mabruk Buat Saff Kepimpinan AJKT&HEWI BKPJM 09/10


Bismillah walhamdulillah.Syukur yang tak terhingga kepada Rabbul Jalil dengan izinNya,Mesyuarat Agung Tahunan BKPJM kali ke 27 ini akhirnya selesai dan berjalan dengan lancar.Tahun ini merupakan tahun yang amat bersejarah sekali selama ana mengikuti MAT BKPJM selama 7 tahun.
YDP dan AJKT bertanding pada tahun ini bukan sahaja menampilkan muka-muka baru malah membuktikan bahawa mahasiswa Johor sudah mula menyedari betapa pentingnya kepimpinan dalam satu-satu organisasi.Sebagai mahasiswa kita seharusnya menyedari bahawa melibatkan diri dalam kepimpinan dan persatuan adalah satu medan latihan sebelum kita terjun ke medan masyarakat yang lebih mencabar.Justeru,kesedaran dan keprihatinan kalian amatlah perlu dalam mencorakkan kepimpinan negara pada masa akan datang.

Sedikit artikel yang dapat ana petik daripada tulisan saudara Mohd Bazli Abd Razak bertajuk "Kepimpinan dalam Organisasi Menurut Kacamata Islam":

Pemimpin yang bersifat adil adalah satu ciri penting yang sepatutnya ada bagi seseorang yang bergelar pemimpin. Ianya tidak terbatas kepada jenis kepimpinan kepada sebuah keluarga atau perkumpulan kecil atau sebuah organisasi. Malah apa sahaja yang dipimpin olehnya, keadilan akan sentiasa dipersoalkan.
Artikel ini akan membicarakan tentang ciri-ciri kepimpinan yang harus ada dan dimiliki oleh seorang pemimpin kepada sesebuah organisasi menurut pandangan Islam.

Islam mengajak manusia menepati keadilan dalam segenap aspek kepimpinan yang diwakili olehnya. Sebab itulah pemimpin yang adil tempatnya kelak adalah di bawah naungan ‘Arash yang mulia.

Kepimpinan dari kacamata Islam merujuk kepada keperibadian dan segenap aspek tindakan yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Di antara ciri-ciri kepimpinan yang baik di antaranya ialah:

Berilmu pengetahuan. Orang yang berilmu akan ditingkatkan darjat dan tarafnya. Demikian menurut AlQuran. Sudah semestinya seorang pemimpin dalam sebuah organisasi harus mempunyai ilmu pengetahuan yang lebih terutama aspek-aspek teknikel dan juga pengurusan dalam organisasi.

Teras Aqidah yang kukuh. Ini bermakna seorang pemimpin yang mempunyai teras aqidah yang kukuh akan berjaya dalam kepimpinannya kerana pegangan yang tetap dan aqidah yang mantap akan mencorakkan kepimpinan yang tegas dan beretika dalam perwatakan dan prosedur kerja.

Seorang lelaki. Pemimpin lelaki mempunyai beberapa kelebihan berbanding wanita dari segi kepimpinan. Pandangan yang jauh dan bermakna lebih utama dari mengutamakan perkara yang dekat dan remeh dari segi soal-soal kepimpinan. Kaum wanita adalah penting dari segi mengukuhkan organisasi dan perkara-perkara yang perlu dihalusi untuk mencapai kesempurnaan.

Amanah. Sifat amanah adalah sifat yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Seharusnya seseorang pemimpin mewarisi sifat tersebut untuk mewujudkan sikap kerja yang baik dalam berbagai urusan organisasi.
Benar dalam perkataan dan tindakan. Seseorang yang benar dalam perkataan dan tindakannya menggambarkan ciri-ciri kepimpinan yang baik dan menepati soal Kepimpinan Melalui Teladan.

Keadilan yang meliputi segenap aspek yang dipimpin. Pemimpin yang adil adalah tunggak yang utama dalam sesebuah organisasi. Ciri kepimpinan yang adil mewarisi sifat-sifat utama pemimpin Islam sebagai termaktub dalam perjuangan para nabi dan rasul. Pemimpin yang adil juga dijamin keselamatannya di bawah naungan ‘Arash Allah swt.

Bersifat rahim. Sabda Rasulullah s.a.w. ; perumpamaan baginda dengan umatnya ialah seperti orang yang menghalau kupu-kupu dan belalang yang berkerumun dekat api. Baginda menarik umatnya dari belakang agar mereka tidak jatuh ke dalam api tetapi mereka selalu terlepas tangan dari baginda. Sabdanya lagi, “Sebaik-baik pemimpin ialah yang kamu mencintai dan Dia mencintaimu, dan kamu mendoakan dan ia mendoakanmu. Dan sejahat-jahat pemimpin ialah yang kamu benci dan membenci kamu…”.

Bijak dalam menangani masalah. Kisah Nabi Yusuf a.s dalam menangani masalah ekonomi meleset akibat musim kemarau yang berpanjangan melalui perancangan dan pentadbiran yang bijak adalah menjadi rujukan penting bagi sifat-sifat pemimpin yang bijak.
Sentiasa menyampaikan pesanan dan perkara-perkara yang hak. Pesanan Rasulullah s.a.w., “Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat”.

Kesimpulannya, banyak lagi sifat-sifat yang digariskan dalam Islam bagi ciri-ciri kepimpinan yang baik seperti memaafkan, bertanggungjawab, petunjuk akhlak yang baik dan sebagainya. Jelas sekali, dari sifat-sifat di atas perlu dijadikan panduan dan rujukan kepada pemimpin-pemimpin organisasi yang mahukan kepimpinannya berakhlak.

Semoga kepimpinan baru yang terlantik dapat melaksanakan tugas dan amanah ini dengan sebaik-baiknya.Tahniah dan takziah..mudah-mudahan kalian thabat dalam membawa teraju BKPJM seiring dengan al quran dan as sunnah.

Monday, August 17, 2009

Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) BKPJM kali ke 27




KEMPEN Pilihanraya BKPJM

MESYUARAT Agung Tahunan BKPJM akan berlangsung pada hari Selasa, 18 Ogos ini bertempat di Asrama Pelajar Johor, Hayyu Thamin,Madinat Nasr,Kaherah.

Justeru, semua warga Johor dijemput mengundi SEORANG CALON YANG DIPERTUA dan TUJUH ORANG CALON AHLI JAWATANKUASA TADBIR BKPJM

DEMI MEMASTIKAN KESINAMBUNGAN LEGASI PENTADBIRAN BKPJM DITERUSKAN OLEH GENERASI BKPJM, SAYA MEMOHON AGAR AHLI MEMILIH SAUDARA BASIR BIN MOHAMED UNTUK MENTADBIR BKPJM PADA SESI MENDATANG.

*p/s :Buatlah pemilihan yang TERBAIK, semoga dengan pemilihan anda dapat memastikan survival BKPJM di bumi anbiya' ini dan survival Islam itu sendiri.Takbir!Allahu Akbar!!

Thursday, August 13, 2009

Peranan Ulama' Dalam Perjuangan Kemerdekaan



Kejatuhan Melaka pada 1511 sering dikaitkan dengan bermulanya penjajahan kuasa asing di Tanah Melayu.
Walaupun hakikatnya, Tanah Melayu pernah dijajah oleh Empayar Chola pada 1025-1044, diikuti pula oleh penjajahan Siam Sukhotai ke atas Langkasuka dan Tambralinga pada 1292 yang membawa kepada kejatuhan seluruh Tanah Melayu termasuk Temasik (Singapura) kepada Siam Ayuthia menjelang 1360.

Bagaimanapun, kemunculan Melaka pada 1450 telah memerdekakan semua negeri Melayu sehinggalah Melaka dijajah oleh Portugis pada 1511.
Kejatuhan Melaka telah memulakan perjuangan menuntut kemerdekaan.Soalnya, siapa sebenarnya yang mempelopori perjuangan menentang penjajah itu?

Sebenarnya ulama’lah yang paling banyak memainkan peranan Tanah Melayu semenjak 1511 disamping pahlawan bangsa-bangsa yang lain.
Ketika tercetusnya perang Melaka-Portugis pada 24 Julai 1511, ulama’ telah memainkan peranan besar dalam membangkitkan semangat jihadkepada tentera Islam unutk mempertahankan kemerdekaan tanahair.

Sulalatus Salatin telah merakamkan peranan Maulana Yusof, seorang ulama’ yang menjadi penasihat Sultan Mahmud di Melaka yang mengajarkan ilmu-ilmu agama kepada pembesar di istana.

Ketika perang tercetus, Sultan Mahmud Shah telah memerintahkan supaya dua buah kitab yang menceritakan tentang perang dan jihad dibacakan kepada tentera Melaka.
Kitab tersebut ialah Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhamad Hanafiah yang mengisahkan perjuangan jihad pahlawan Islam.

Hasil nasihat ulama’, Sultan Mahmud Shah mengharapkan tentera Melaka tidak gentar menghadapi Portugis apabila mendengar Hikayat Amir Hamzah dan anaknya, Rastam yang Berjaya mengalahkan Peringgi (Portugis) di Kota Khurasan.

Hasilnya, tentera Melaka berjaya mengalahkan Portugis pada 25 Julai 1511 sebelum tewas dalamserangan ke2 bermula 10 Ogos 1511.
Selepas kekalahan Melaka pada 24 Ogos 1511, Sultan Mahmud dan Hang Nadim yang membina negeri di Johor telah melancarkan enam serangan ke atas Melaka antara 1512-1524.

Di samping serangan Sultan Mahmud ke atas Melaka, seorang ulama’ dari Jawa, Adipati Yunus yang menjadi Sultan Demak telah membentuk gabungan tentera Islam yang dipanggil Gabungan Armada Islam Demak-Banten-Ceribon pada 1512.

Pada 1513, Adipati Yunus dengan kerjasama Sunan Gunung Jati (Syarif Hidayatullah) salah seorang wali Songo telah mengisytiharkan jihad ke atas Portugis di Melaka.
Adipati Yunus telah menghantar satu pasukan armada laut ke Melaka pada 1513 unutk menghalau Portugis tetapi gagal.

Akibat kekalahan Demak dan pengisytiharan Raja Portugis, Emanuel 1 bahawa penjajahan ke atas Goa dan Melaka adalah unutk menyebarkan Kristian dan merampas kekayaan Timur, telah menarik perhatian kerajaan Uthmaniah Istanbul.

Sultan Salim 1 telah mengumumkan bahawa Istanbul akan menghantar armada lautnya untuk membebaskan Melaka daripada penjajahan Kuffar.
Pengumuman ini adalah lanjutan bantuan meriam bedil yang disalurkan oleh Istanbul ke Melaka melalui Hang Tuah pada 1482 dalam persiapan Melaka menghadapi ancaman musuh termasuk Portugis.

Pada 1521, Adipati Yunus telah mengetuai sendiri satu armada dengan 375 buah kapal perang dari Demak ke Melaka.
Dalam ekspedisi ini, adipati Yunus telah Berjaya mengepung Portugis sehingga musuh terpaksa mengadakan catuan makanan.

Walaubagaimanapun, Adipati Yunus dan dua puteranya syahid setelah Portugis mendapat bantuan Goa’ India.
Fatahillah kemudian mengambil alih tugas panglima perang ini, kerana jihad inilah Adipati Yunus dikenal sebagai Pangeran Sabrang Lor iaitu putera yang menyenberang Laut Jawa ke Melaka.
Selepas syahidnya Adipati Yunus di Melaka pada 1521, Acheh yang mula terkenal sebagai pusat keilmuan Islam telah melancarkan dua serangan ke atas Portugis pada 1537 dan 1547.

p/s:Mudahan-mudahan Hari Kemerdekaan yang jatuh dalam bulan Ramadhan yang mulia ini disambut dengan penuh keinsafan dan kesedaran di samping mengenang jasa pejuang terdahulu yang mengorbankan nyawa mereka untuk membebaskan tanahair tercinta ini daripada cengkaman penjajah...

Marhaban Ya Ramadhan!



Artikel ini ringkasan dari kitab Sifat Saum Nabi fi Ramadhan
Karya Syaikh Ali Hasan dan Syaikh Salim Alhilai

1. Keutamaan Puasa

Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mu’min, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyu`, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar. (Al Ahzab : 35)

a. Puasa adalah perisai
Puasa adalah perisai, dengannya seorang hamba terjaga dari api neraka (hadits shahih riwayat Ahmad)

b. Puasa memasukkan ke syurga
Dari Abu Umamah, ia berkata, aku bertanya Wahai Rasulullah tunjukkan kepadaku suatu amal yang memasukkanku ke syurga, Nabi bersabda : Hendaknya engkau berpuasa, tiada yang menyamainya. (Hadits riwayat Nasai, ibnu Hibban, dan Hakim dan sanadnya shahih)

c. Orang yang berpuasa mendapatkan pahala tanpa hisab
d. Bagi orang yan berpuasa ada dua kegembiraan
e. Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah dari bau kasturi

Dalil-dalil (c) , (d), (e) :

Dari Abu Hurairah ia berkata : Rasulullah bersabda : Setiap amal manusia terdapat pahala yang terbatas kecuali puasa, sesungguhnya puasa adalah untuk-Ku dan Aku (Allah) yang membalasnya, dan puasa adalah perisai. Dan pada hari puasa janganlah kalian mengatakan atau melakukan perbuatan keji dan janganlah membuat gaduh, jika salah seorang kalian mencelanya atau membunuhnya maka hendaklah mengatakan : Sesungguhnya aku sedang berpuasa , demi Dzat yang jiwa Muhammad berada ditangannya benar-benar bau mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah dari bau kasturi, bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan yang ia gembira dengan keduanya : jika berbuka ia gembira, dan jika bertemu Allah dengan puasanya ia gembira. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan dalam riwayat Bukhari :
Ia tinggalkan makanan dan minumannya serta syahwatnya lantaran-Ku, puasa adalah untukku, dan Aku yang akan membalasnya, dan kebaikan itu adalah sepuluh kali lipat semisalnya”.

Dan dalam riwayat Muslim :
Setiap amal manusia dilipatgandakan kebaikannya sepuluh kali lipat semisalnya hingga tujuh ratus kali lipat, Allah berfirman : kecuali puasa sesungguhnya puasa aku yang membalasnya, ia tinggalkan syahwat dan makanannya hanyalah lantaran AKU. Bagi orang yang berpuasa terdapat dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka puasa, dan kegembiraan ketika bertemu dengan Rabbnya, dan bau mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah dari bau kasturi.

f. Puasa dan Al Qur’an akan memberi syafaat orang yang mengamalkannya
Rasulullah bersabda :
Puasa dan Al Qur’an akan memberi syafaat bagi seorang hamba pada hari kiamat, berkata puasa : Ya Allah, Engkau telah mencegah orang yang berpuasa dari makanan dan syahwat, maka berikanlah syafaatku padanya, dan berkata Al Qur’an : (Ya Allah) Engkau mencegahnya dari tidur pada malam hari, maka berikanlah syafaatku padanya, Allah berfirman :Keduanya akan diberi syafaat.(Hadits riwayat Ahmad dan Hakim).

g. Puasa adalah kaffaarah (penghapus dosa)
Dari Hudzaifah bin Yaman ia berkata, Rasulullah bersabda :Fitnah laki-laki pada keluarganya, hartanya, anaknya, tetangganya, dihapuskan oleh shalat, puasa dan sedekah. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

h. Pintu syurga yang bernama Ar Rayyan bagi orang yang berpuasa
Dari Sahl dari Nabi bersabda :Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang bernama Ar Rayyan, orang-orang yang berpuasa akan masuk melaluinya pada hariu kiamat, dan selain mereka tidak akan masuk melaluinya.
Dikatakan : Dimanakah orang-orang yang berpuasa? Maka mereka pun berdiri.
Dan selain mereka tidak akan memasukinya .
Maka jika orang-orang yang berpuasa sudah memasukinya ditutuplah pintu itu dan tidak seorangpun akan memasukinya, Dan barangsiapa yang telah masuk ia pasti minum dan barangsiapa yang minum ia tidak akan kehausan selamanya. (Hadist riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Keutamaan bulan Ramadhan

a. Bulan Al Qur’an
Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan Al Qur’an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu. (Al Baqarah : 185)

b. Dibelenggunya Syaitan
Jika telah tiba bulan Ramadhan, dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu-pintu neraka, dan dibelenggulah syaitan-syaitan. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

c. Lailatul Qadr
Terdapat padanya malam yang lebih baik daripada seribu bulan

3. Wajibnya puasa Ramadhan

a. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan maka itulah yang lebih baik darinya.

Dari keutamaan-keutamaan bulan Ramadhan diatas, Allah mewajibkan puasa Ramadhan atas kaum muslimin, dan oleh kerana memutuskan jiwa dari syahwatnya dan menutup jiwa dari keinginan-keinginan syahwat adalah perkara yang paling berat, maka diakhirkanlah wajibnya puasa Ramadhan hingga sampai tahun kedua hijriyah.

Dan tatkala hati-hati telah tertanam tauhid dan mengagungkan syiar-syiar Allah, maka dipindahkanlah hati dengan cara bertahap.Maka dimulai dengan kebebasan memilih disertai anjuran untuk melaksakan puasa, karena dahulu puasa terasa berat oleh para sahabat,dahulu barangsiapa berkeinginan tidak berpuasa dan membayar fidyah maka ia melakukan hal itu, Allah berfirman :
Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. (Al Baqarah : 184)

Allahumma ballighna Ramadhan!Marhaban Ya Ramadhan!

Monday, August 03, 2009

Kelebihan Syaaban


SAIDATINA Aishah r.a ada berkata, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Semua manusia dalam kelaparan pada hari kiamat kecuali nabi-nabi dan keluarga mereka, juga orang yang berpuasa pada Rejab, Syaaban dan Ramadan. Sesungguhnya mereka dalam keadaan kenyang, tidak lapar dan tidak haus."

Bulan yang dinyatakan dalam hadis terbabit adalah antara yang disebut-sebut banyak kelebihan, sehingga hadis berkenaan menyatakan mereka yang berpuasa tidak akan lapar dan haus pada hari kiamat kelak.

Dalam memberikan penjelasan berkaitan tiga bulan yang berturut-turut itu, ada pihak membuat perumpamaan tahun dengan pohon, iaitu Rejab umpama waktu keluarnya daun, Syaaban diumpamakan keluarnya bunga dan Ramadan umpama buahnya.

Abu Hurairah berkata Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Rejab bulan Allah dan Syaaban itu bulanku, manakala Ramadan itu bulan umatku." (Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim).

Ketiga tiga bulan disebut Nabi s.a.w itu adalah bulan rahmat, kasih sayang dan kesejahteraan. Bulan yang penuh keberkatan dan keampunan.

Sesetengah ulama menyatakan bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun daripada segala dosa manakala bulan Syaaban untuk memperbaiki diri daripada

segala macam cela dan Ramadan adalah waktu menyucikan hati dan jiwa.

Syaaban bermaksud berpecah atau bercerai-berai. Ia dinamakan demikian kerana pada bulan itu masyarakat Arab dulu bertempiaran ke serata tempat untuk mencari air, sehingga ada yang mencarinya sampai ke gua.

Ia juga diertikan demikian kerana menjadi 'bulan pemisah' iaitu memisahkan antara bulan Rejab dan Ramadan.

Nabi s.a.w menjelaskan Syaaban mengandungi keutamaan dan kebaikan yang banyak, dengan nilai berganda bagi mereka melaksanakan kebaikan dan ibadat dengan ikhlas dan bersungguh.

Baginda bertanya kepada sahabat, maksudnya: "Tahukah kamu sekalian mengapa bulan ini dinamakan Syaaban?" Mereka menjawab: "Allah dan Rasul-Nya yang lebih

mengetahui."

Baginda menjawab: "Kerana pada bulan ini bercabang banyak kebaikan."

Dengan keutamaan yang ada pada Syaaban ini, Baginda memanfaatkan kesempatan untuk meningkatkan prestasi ibadat dan amal kebaikan sehingga seolah-olah Baginda tidak pernah melakukan sedemikian pada bulan lain.

Nabi s.a.w sendiri sering berpuasa pada bulan ini.

Daripada Saidatina Aishah, beliau berkata maksudnya: "Adalah Rasulullah s.a.w sering berpuasa hingga kami menyangka yang Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka yang Rasulullah akan berbuka seterusnya.

"Aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada Ramadan dan aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak di bulan Syaaban." (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menerangkan kepada umat Islam sekalian, Syaaban memang bulan sangat digalakkan beramal ibadat selain bulan lain, sesuai dengan statusnya sebagai gerbang Ramadan.

Rasulullah s.a.w pernah mengumpamakan bulan Syaaban dengan keutamaan diri Baginda sendiri ke atas nabi lain.

Sabda Baginda bermaksud: "Keutamaan Syaaban ke atas bulan yang lain adalah seperti keutamaan saya di atas semua nabi lain sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhluk-Nya."

Antara amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban ialah memperbanyakkan ibadat sunat termasuk puasa, doa, zikir, selawat dan bertaubat daripada kesalahan yang dilakukan.

Walaupun amalan ini sukar, ganjaran yang menanti adalah berganda. Ibadat sunat pada Syaaban juga sebagai persediaan untuk lebih cergas beribadat siang dan malam pada Ramadan.

Syaaban juga adalah bulan di mana setiap doa orang beriman akan dimakbulkan Allah, sebagaimana dinyatakan Abdullah Umar dalam riwayatnya mengenai hadis Nabi iaitu Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Antara solat lima waktu yang doanya tidak ditolak ialah sewaktu malam Jumaat, pada malam 10 Muharam, pada malam pertengahan bulan Syaaban dan pada dua malam raya iaitu malam hari raya Aidilfitri dan Aidiladha."

Rasulullah s.a.w bersabda: "Itulah bulan Syaaban di mana manusia lalai mengenainya iaitu antara bulan Rejab dan Ramadan, ia adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekalian alam. Maka aku sangat suka sekiranya amalanku diangkat sedangkan pada masa itu aku dalam keadaan berpuasa." (Hadis Riwayat Ahmad)

Dalam sejarah umat Islam, bulan Syaaban juga menyaksikan beberapa peristiwa penting seperti perubahan arah kiblat dari Masjidil Aqsa di Baitulmaqdis ke arah Masjidil Haram di Makkah.

Pada bulan ini juga berlaku peperangan Bani Mustaliq iaitu pada Isnin hari kedua Syaaban tahun ke-5 Hijrah, Rasulullah s.a.w bersama 700 tentera pejalan kaki dan 30 tentera berkuda menuju ke wilayah Bani al-Mustaliq.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang memuliakan Syaaban, bertakwa kepada Allah dan taat kepada-Nya serta menahan diri daripada perbuatan maksiat, Allah mengampuni semua dosanya dan menyelamatkan dia pada satu tahun itu daripada semua bencana dan penyakit."